Alva
  • Oma Alva
  • Asiakaspalvelu
    • Etäluettavien vesimittareiden vaihto
      • Usein kysyttyä, etäluettavan vesimittarin vaihto
    • Hinnastot ja sopimusehdot
    • Häiriöt – sähkö, vesi, lämpö
    • Kaapelinäytöt
    • Kuolinpesän asioiden hoito
    • Laskutus
      • Vesilasku
      • Sähkön verkkopalvelulasku
      • Lämpölasku
      • Maksun viivästyminen
      • Alva Viitasaaren laskutus
    • Muuttoilmoitus
    • Vahingonkorvaukset
    • Vesimittarin lukeman ilmoittaminen
  • Yrityksille
    • Lämpö
      • Lämpöratkaisut
      • Energiaoptimointi
      • Huoltopalvelut
      • Jäähdytys
      • Sulanapito
      • Kaukolämmön hintavertailu
    • Vesi
      • Yleistietoa vedestä
      • Talousjätevedestä poikkeavat jätevedet
      • Ravintoloiden ja keskuskeittiöiden elintarvikerasvat
    • Sähkö
      • Sähkön verkkopalvelu
      • Sähköautojen lataus
      • Väre sähkö- ja energiapalvelut
    • ADA Energiajohtaminen
    • Asiakastarinat
  • Rakennusliikkeille
    • Lämpö
      • Lämpöratkaisut
      • Energiaoptimointi
      • Jäähdytys
      • Sulanapito
    • Vesi
      • Yleistietoa vedestä
      • Talousjätevedestä poikkeavat jätevedet
    • Sähkö
      • Sähkön verkkopalvelu
      • Väre sähkö- ja energiapalvelut
      • Sähköautojen lataus
    • Liittymisasiat
      • Liittyminen verkostoihin
      • Liittymän muutokset
      • Rakennuksen työmaa-aikainen lämmitys ja rakenteiden kuivatus
      • Rakentamisen aikainen vedenkäyttö
    • Ohjeet ja lomakkeet
    • Asiakastarinat
  • Kunnille ja vesihuoltolaitoksille
    • Veden etäluenta vesihuoltolaitoksille
      • Palveluportaali veden etäluentaan
    • Verkko- ja paikkatietoratkaisut (Digiaalto)
    • Muut palvelut
      • Väre sähkö- ja energiapalvelut
    • Asiakastarinat
    • Usein kysyttyä
  • Taloyhtiöille
    • Lämpö
      • Lämpöratkaisut
      • Energiaoptimointi
      • Huoltopalvelut
      • Sulanapito
      • Kaukolämmön hintavertailu
    • Vesi
      • Talousvesi
      • Jätevesi
    • Sähkö
      • Sähkön verkkopalvelu
      • Sähköautojen lataus
      • Väre sähkö- ja energiapalvelut
    • Asiakastarinat
    • Sähköinen asiointi
  • Kuluttajille
    • Lämpö
      • Usein kysyttyä
      • Kaukolämmön hintavertailu
    • Vesi
      • Talousvesi
      • Jätevesi
      • Kotitalouksien elintarvikerasvat
      • Usein kysyttyä
      • Vesivahti
    • Sähkö
      • Sähkön verkkopalvelu
      • Sähkön myynti
      • Pientuotanto
      • Sähkökatkoihin varautuminen
    • Liittymän muutokset
    • Rakentajille
      • Lämpö
      • Vesi
      • Sähkö
      • Ohjeet ja lomakkeet
    • Hinnastot ja sopimusehdot
  • Vastuullisuus
  • ALVA
    • Yhtiö
      • Tytär- ja osakkuusyhtiöt
      • Energiantuotanto
      • Raportit
      • Tilinpäätökset
    • Yhteystiedot
      • Osoitteet
    • Työpaikat
    • Hankinta ja kilpailutuskalenteri
    • Media
      • Mediapankki
    • Blogi ja artikkelit
  • Briefly in English
  • Kirjaudu asiointipalvelu Monitoriin (Jyväskylä)
  • Kirjaudu asiointipalveluun (Viitasaari)
  • Kirjaudu urakoitsijapalveluun
  • Briefly In English
  • Kirjaudu
    • Oma Alva
    • Monitori (Jyväskylä)
    • Asiointipalvelu (Viitasaari)
    • Urakoitsijapalvelu
  • Haku
  • Olemme osa
    Olemme osa Väre-ryhmää-ryhmää

Asiakaspalvelu
Valikko
  • Etäluettavien vesimittareiden vaihto
    • Usein kysyttyä, etäluettavan vesimittarin vaihto
  • Hinnastot ja sopimusehdot
  • Häiriöt – sähkö, vesi, lämpö
  • Kaapelinäytöt
  • Kuolinpesän asioiden hoito
  • Laskutus
    • Vesilasku
    • Sähkön verkkopalvelulasku
    • Lämpölasku
    • Maksun viivästyminen
    • Alva Viitasaaren laskutus
  • Muuttoilmoitus
  • Vahingonkorvaukset
    • Vahingonkorvaus, vesihuolto
    • Vahingonkorvaukset, sähkö
    • Vahingonkorvaus, lämpö
  • Vesimittarin lukeman ilmoittaminen
Tabletilla näkymiä, vesihuollon markkinointikuva

Usein kysyttyä

Onko etäluentaan pakko siirtyä? Mitä etäluenta maksaa? Miten mittarin vaihto vaikuttaa laskutukseen? Näihin ja moniin muihin usein kysyttyihin kysymyksiin löydät vastauksen tältä sivulta.

  • Etäluettavien vesimittareiden vaihto
    • Usein kysyttyä, etäluettavan vesimittarin vaihto
  • Hinnastot ja sopimusehdot
  • Häiriöt – sähkö, vesi, lämpö
  • Kaapelinäytöt
  • Kuolinpesän asioiden hoito
  • Laskutus
    • Vesilasku
    • Sähkön verkkopalvelulasku
    • Lämpölasku
    • Maksun viivästyminen
    • Alva Viitasaaren laskutus
  • Muuttoilmoitus
  • Vahingonkorvaukset
    • Vahingonkorvaus, vesihuolto
    • Vahingonkorvaukset, sähkö
    • Vahingonkorvaus, lämpö
  • Vesimittarin lukeman ilmoittaminen
Alva › Asiakaspalvelu › Etäluettavien vesimittareiden vaihto › Usein kysyttyä, etäluettavan vesimittarin vaihto

Mitä etäluenta maksaa kiinteistölleni?

Etäluentamittari sekä sen asennus on asiakkaalle maksutonta. Mittarit ja lukemien toimittaminen sisältyvät kulloinkin voimassa olevan hinnaston mukaisiin vedestä maksettaviin perusmaksuihin.

Onko etäluettava vesimittari kiinteistölleni välttämätön?

Mittari on vesihuoltolaitoksen omaisuutta. Mittarin tyypistä, sen kunnossapidosta ja lukemien oikeellisuudesta vastaa vesihuoltolaitos. Toimitusehtojen mukaan vesimittarin asentajalle on järjestettävä pääsy kohteeseen mittarin vaihtoa varten.

Miten etäluenta toimii?

Mittari lähettää lukemat vesihuoltolaitokselle tietoverkon kautta. Mittarit ovat paristokäyttöisiä. Paristo kestää yhtä kauan kuin mittarilla on käyttöikää eli 10–15 vuotta.

Kuka mittarin asentaa?

Alvan urakoitsijana vesimittareiden vaihtamisessa toimii Varpaisjärven Maansiirto ja Vesitekniikka Oy (VMSV). Mittarinvaihtajalla on mukanaan Alva-yhtiöt Oy:n kumppanuuskortti. Kumppanuuskortilla yhdessä henkilökorttinsa kanssa mittarinvaihtaja vahvistaa oikeutensa työn suorittamiseen.

Miten mittarinvaihdosta sovitaan?

Kun vaihtoajankohta on lähestymässä, asiakas saa yhteydenoton joko sähköisesti (esimerkiksi tekstiviestillä) tai kirjeitse. Tarkan ajankohdan sopimiseen käytetään sähköistä ajanvarausjärjestelmää. Mittarivaihtoaika kannattaa varata välittömästi, kun yhteydenotto on tullut. Varaus tehdään osoitteessa  https://mittarointi.fi/vesimittari/varaa. Ota esille viimeisin vesilaskusi. Löydät siitä asiakas- ja käyttöpaikkanumerot, jotka tarvitset ajan varaamiseen.

Miten mittarin vaihto vaikuttaa laskutukseen?

Lähetämme mittarin vaihtohetkestä asiakkaalle tasauslaskun. Sen jälkeen laskutus siirtyy todelliseen, veden kulutukseen perustuvaan laskutukseen. Arviolaskuja emme siis enää lähetä. Laskutusjakso (esimerkiksi kolmen kuukauden välein) säilyy ennallaan.

Voinko teettää samalla muitakin kiinteistön putkitöitä?

Tässä yhteydessä asentaja vaihtaa ainoastaan etäluettavan vesimittarin. Samalla ei voida asentaa kiinteistön vuotovahtia, aloittaa kiinteistön putkiremonttia tai tehdä muitakaan kiinteistön putkitöitä. MIkäli tällaiselle on tarve, suosittelemme ottamaan yhteyttä kiinteistöjen putkiasennuksiin erikoistuneisiin LVI-urakoitsijoihin.

Vaihdetaanko taloyhtiössä vain yksi mittari vai useampia mittareita?

Vaihto koskee vain talo- tai kiinteistöyhtiön päävesimittaria.

Vaikuttaako kiinteistössämme oleva vuotovahti vesimittarin asennukseen?

Valokuvausmenetelmällä toimivat vuotovahdit ja raportointijärjestelmät esim. Fiksuvesi saattaa vaatia uudelleenkonfiguroinnin tai -asennuksen. Suosittelemme ottamaan yhteyttä palveluntarjoajaan.

Voidaanko mittarin vieressä olevat sulut/liittimet vaihtaa samalla?

Etäluentaprojektin yhteydessä Alvan sopimuskumppani vaihtaa vain päävesimittarin. Muut kiinteistön vesi- ja viemärilaitteiston komponentit ovat veden toimitusehtojen mukaan asiakkaan vastuulla.

Mittarini on eristetty ja koteloitu, ettei se jäädy. Voidaanko mittari vaihtaa kesällä?

Urakoitsija suorittaa mittareiden asennuksia alue kerrallaan. Kotelot ja eristeet tulee olla purettuina sovittuna asennusaikana, jotta mittarin vaihto onnistuu.

Mittari on liian ahtaassa paikassa, voidaanko se vaihtaa?

Vesimittarille tulee olla varattuna sellainen tila, että mittarin pystyy esteettä lukemaan, asentamaan tai huoltamaan. Huolehdithan siitä, että Alvan sopimusurakoitsija pääsee suorittamaan mittarin vaihdon.

Sulkuventtiili ei toimi, voidaanko mittari vaihtaa?

Kiinteistön vesi- ja viemärilaitteiston, kuten veden sulkuventtiilit, omistaa kiinteistö eli niiden toiminta ja korjaus kuuluvat kiinteistön vastuulle. Vesilaitos omistaa ainoastaan mittarin, ja vastaa siten sen toiminnasta ja korjauksesta. Mikäli putkisto, sulkuventtiili tai muu KVV-laitteisto on epäkunnossa tai mittari on koteloitu (eli mittariin ei pääse käsiksi), kiinteistön vastuulla on huolehtia asian korjaamisesta. Ennen ei mittaria voida vaihtaa. Kiinteistön omistajan tehtävänä on ilmoittaa, kun laitteisto on toimii ja mittari on vaihdettavissa.

Miksi mittarini vaihdetaan, vaikka kiinteistö on uusi ja mittari on toimintakuntoinen?

Kaikkiin kiinteistöihin, joissa on vielä vanhanmallinen analoginen mittari, vaihdetaan uusi etäluettava mittari. Mittari vaihdetaan myös, vaikka vanha mittari olisi vielä toimintakuntoinen ja vaikka kiinteistö olisi uusi. Vaihdot toteutetaan alueittain.

Onko ajanvarausosoite oikein ja turvallinen?

Mittarinvaihtoaikojen varaamiseen käytetään kumppanimme VMSV:n ajanvarausosoitetta https://mittarointi.fi/vesimittari/varaa. Palvelu on luotettava ja turvallinen käyttää.

Mittarini vaihdettiin, onko mittaria tarpeen seurata?

Mittarin vaihdon jälkeen mittaria on hyvä seurata muutama päivä, jotta nähdään, etteivät liitokset vuoda. Mikäli havaitset tippavuotoa mittarin vaihdon jälkeen, otathan yhteyttä

– virka-aikana Alvan sopimusurakoitsijaan Varpaisjärven Maansiirto ja Vesitekniikka Oy:öön p. 050 302 0214 tai mittarointi@vmsv.fi
– virka-ajan ulkopuolella Alvan vikapäivystykseen
puh. 014 366 4040 / 24h.

Huomioithan, että kesäaikana kiinteistön eristämättömän metalliputken pintaan saattaa kondensoitua vettä. Se on helposti, mutta virheellisesti tulkittavissa vuodoksi.

Vaihdettu mittarini vuotaa, miten toimin?

Mikäli havaitset tippavuotoa mittarin vaihdon jälkeen, otathan yhteyttä

– virka-aikana Alvan sopimusurakoitsijaan Varpaisjärven Maansiirto ja Vesitekniikka Oy:öön p. 050 302 0214 tai mittarointi@vmsv.fi
– virka-ajan ulkopuolella Alvan vikapäivystykseen
puh. 014 366 4040 / 24h.

Huomioithan, että kesäaikana kiinteistön eristämättömän metalliputken pintaan saattaa kondensoitua vettä. Se on helposti, mutta virheellisesti tulkittavissa vuodoksi.

 

 

 

Alva-konserni

 

Vaihde
014 366 4000
ark. klo 8-16

Asiakaspalvelu
014 366 4010
ark. klo 8-17

 

» Posti- ja laskutusosoitteet

 

Sivukartta

  • Yrityksille
  • Rakennusliikkeille
  • Taloyhtiöille
  • Kunnille ja vesihuoltolaitoksille
  • Kuluttajille
  • ALVA
  • Asiakaspalvelu
  • Hinnastot ja sopimusehdot
  • Työpaikat

Hae

Kirjaudu

 

Alva-yhtiöt Oy
Alva Sähköverkko Oy
Jyväskylän Voima Oy
Alva Viitasaari Vesi Oy

 

ALVA Facebook  ALVA Linkedin  ALVA Instagram  ALVA Twitter  ALVA Youtube

 

» Tietosuojaseloste
» Saavutettavuusseloste
» Tietoa evästeistä ja evästeasetukset

Sivusto Ahooy Creative