Osa sähkönmyyntiyhtiöistä on alkanut tarjota asiakkaille palvelua, jossa tarjoudutaan selvittämään asiakkaan puolesta, maksaako asiakas sähkönsiirrosta enemmän kuin on tarpeen. Myyntiyhtiöiden käyttämiä termejä ovat esimerkiksi siirtotuotteen optimointi tai siirtohintasäästöt.

On tärkeää huomata, ettei kyse ole sähkönsiirron kilpailuttamisesta samalla tavoin kuin sähkönmyynnin kohdalla. Sähkön siirtoa ei ole edelleenkään mahdollista kilpailuttaa tai ostaa muilta siirtoyhtiöiltä kuin siltä, jonka alueella käyttöpaikka (osoite, jossa sähkösopimus on, kuten koti, kesämökki, liikehuoneisto) sijaitsee.

Myyntiyhtiöiden tarjoamassa siirtotuotteen optimoinnissa selvitetään voisiko esimerkiksi siirtotuotteessa tai sähkönkäyttöpaikan pääsulakkeen koossa tehdä muutoksia, joiden avulla sähkön siirto maksaisi asiakkaalle vähemmän. Siirtotuotteen ja pääsulakekoon tarkistaminen ovat kuitenkin asiakkaillemme maksuttomia palveluita, joten kyseisen palvelun ostaminen sähkönmyyjältä ei ole missään tapauksessa välttämätöntä.

Sähkön siirtomaksut ja erilaiset siirtotuotteet

Siirtolasku tulee siis aina paikalliselta sähköverkkoyhtiöltä, jonka jakelualueella käyttöpaikka sijaitsee. Sen sijaan sähkönmyyntisopimuksen teet itse valitsemasi yhtiön kanssa. Siirron osuutta ei voi kilpailuttaa, mutta myyntiyhtiöksi voit valita minkä tahansa sähkönmyyntiyrityksen.

Jokaisella paikallisella sähköverkkoyhtiöllä on erilaisia siirtotuotteita. Yleissähkössä hinta ei vaihtele kellonajan tai vuodenajan vaihtuessa. Päivä- tai yösähkössä sekä kausisähkössä (talvipäivä/muu aika) hinta vaihtelee vuorokauden ja vuoden mittaan hinnaston mukaisesti. Alva Sähköverkon hinnastot löydät täältä: www.alva.fi/sahkoverkko/hinnastot-ja-sopimusehdot/

Asunnon/talon/liiketilan tms. koko ja lämmitystapa ovat kaksi eniten vaikuttavaa asiaa siirtotuotteen ja sulakekoon valinnassa. Mikäli esimerkiksi näissä tai sähkönkäytössä on tapahtunut merkittäviä muutoksia, on hyvä tarkistaa, olisiko myös siirtosopimukseen tarpeellista tehdä muutoksia. Asian voi tarkistaa suoraan asiakaspalvelustamme: p. 014 366 4010 tai asiakaspalvelu@alva.fi.

Siirtotuotteen optimointipalvelun yhteydessä myyjät tarjoavat asiakkaille omaa tuotettaan eli sähkönmyyntisopimusta. Sopimusta tehdessä on suositeltavaa toimia kuten aina muutenkin sähkösopimusta tehdessä eli käyttää harkintaa hinnan ja sopimustyypin lisäksi muun muassa sen suhteen, milloin sopimuksen on tarkoitus astua voimaan. Siirtotuotteen optimointipalvelun kanssa paketoitunakaan ei esimerkiksi kannata tehdä sähkösopimusta, joka astuu voimaan vasta pitkän ajan kuluttua. Tällöin tekohetkellä sovittu hinta saattaakin olla senhetkiseen markkinatilanteeseen verraten kohtuuton.