Toimi näin sähkökatkoksen sattuessa

Jos valot sammuvat tai televisiosi lakkaa toimimasta, kyse voi olla laiteviasta, sähkökatkoksesta tai kotisi oman sähköverkon häiriöstä. Kokeile ensin, syttyvätkö valot muissa huoneissa ja toimivatko muut kodinkoneet. Varmista sulaketaulusta, että sulakkeet ovat ehjät. Vaihda tarvittaessa palanut sulake uuteen tai nosta vikakatkaisin. Jos koko asunto on pimeä eivätkä mitkään laitteet toimi, pääsulake voi olla palanut. Vaihda tällöin palanut pääsulake. Katso, onko naapurilla valot. Yleensä huoneistot, lähitalot ja lyhyt kadunpätkäkin kuuluvat samaan sähköverkkoon. Varmista myös, palavatko katuvalot tai sisävalot taloissa hieman kauempana. Jos valot ovat pois sieltäkin, kyseessä on kodin sähköverkkoa laajempi katko.

Jos huomaat sähkölaitteiden toimivan oudosti, valojen palavan normaalia kirkkaammin tai himmeämmin, katkaise sähkö välittömästi pääkytkimestä ja ilmoita asiasta käyttökeskukseemme. Kyseessä voi olla nollavika, jonka seurauksena sähkölaitteiden metalliset kuoret voivat tulla jännitteisiksi. Nollaviassa eri vaiheiden jännitteet muodostuvat epätavallisiksi ja ääritapauksessa jännite voi nousta 230 voltista 400 volttiin. Nollavikatilanteessa sähköjärjestelmän niin sanotut nollajohdot eivät ole ehjät. Tällöin sähkö lähtee kulkemaan talon metallisia rakenteita pitkin, jos talon maadoitus ei ole kunnossa. Nollavikoja havaitaan usein vanhoissa kiinteistöissä tai laajojen myrskyjen yhteydessä. Vikailmoituksen voit tehdä sähköisesti klikkaamalla tästä.

Alva Sähköverkko Oy:n jakelualueella olevista häiriöistä saat lisätietoa etusivun Häiriöt -kohdasta. Omaa asuinaluettasi koskevat häiriötiedotteet kannattaa myös tilata tekstiviestinä tai sähköpostina Monitori-asiointipalvelumme kautta tai asiakaspalvelustamme p. 014 366 4010. Hätätapauksissa soitathan vikapäivystykseemme 014 366 4040 (avoinna 24h).