Vuosi 2024 oli Alvalle sähkön verkkopalvelun eli sähkönsiirron kannalta onnistunut. Jakeluverkko toimi luotettavammin kuin koskaan aiemmin, ja häiriöiden määrä jäi ennätyksellisen alhaiseksi. Suurin osa asiakkaista ei kokenut lainkaan keskeytyksiä.
Sähkönjakelu on kriittinen osa yhteiskunnan toimintaa – toimiva verkko varmistaa paitsi sujuvan arjen myös yritystoiminnan ja digitaalisten palveluiden jatkuvuuden
Häiriöt minimoitu – asiakkaille arjen huolettomuutta
Sähköverkon häiriötilanteet olivat vuonna 2024 historiallisen vähäisiä. Asiakkaamme kokema sähkökatko oli viime vuonna keskimäärin 0,24 minuuttia. Suurin osa, 97%, Alvan jakelualueen asiakkaista ei kokenut keskeytyksiä lainkaan.
– Tämä tulos kertoo siitä, että aiempien vuosien toimitusvarmuusinvestoinnit, verkon kunnossapitotyöt ja automatisointi kantavat hedelmää. Verkko on toimintavarmempi kuin koskaan ennen, kertoo Alva Sähköverkko Oy:n toimitusjohtaja Janne Pirttimäki.
Taustalla pitkäjänteinen kehitystyö
Sähköverkon toimintavarmuus on yhä tärkeämpää, kun yhteiskunta sähköistyy ja sään ääri-ilmiöt yleistyvät. Alva on varautunut rajumpiin myrskyihin ja nopeisiin säävaihteluihin vahvistamalla verkon toimitusvarmuutta ja kestävyyttä. Kehitystyötä on tehty pitkäjänteisesti: kunnossapitoa, automaatiota ja datan hyödyntämistä on systemaattisesti kehitetty.
Nykyisin lähes koko Alvan jakeluverkko on maakaapeloitu, mikä vähentää merkittävästi säästä johtuvien vikojen riskiä. Etäluettavat sähkömittarit, verkon automaatio ja ennakoiva kunnossapito tehostavat häiriöiden ehkäisyä ja nopeuttavat vikojen paikantamista ja korjaamista.
– Asiantunteva henkilöstömme tekee jatkuvasti työtä sen eteen, että Jyväskylän kantakaupungin alueella asuvat asiakkaamme saavat sähköä luotettavasti säästä ja tilanteesta riippumatta. Tämä työ näkyy nyt konkreettisesti. Tulos on hyvä uutinen asiakkaillemme – mutta myös koko alueen huoltovarmuudelle, summaa Pirttimäki.