Lauantaina 31.5. Alvan voimalaitoksella nähtiin harvinainen vieras, kun vanha lättähattu pysähtyi Keljonlahden laitoksen edustalle. Raidevierailu kuului Svenska Motorvagnsklubbenin ja Pohjois-Suomen Rautatieharrastajat ry:n järjestämään “Finlandsresaan”, joka keräsi museojunan täyteen innokkaita rautatieharrastajia. 

Pysähdys tarjosi matkaajille tilaisuuden ihastella kauniita järvimaisemia ja tutustua alueen historiaan. Keljonlahden raiteisto sijaitsee aivan veden tuntumassa, ja niin voimalaitos kuin käytöstä poistettu raiteistokin herättivät paljon kiinnostusta matkustajissa.

Lättähattu Keljonlahden voimalaitoksella.

Keljonlahden raide on rakennettu 1960-luvun alussa Jyväskylän asemalta Keljonlahden satamaan palvelemaan raakapuukuljetuksia. Vilkkaimmillaan se oli vuosina 1964–1993 niin kutsutun “Rautakanavan” aikaan, jolloin Keiteleestä nostettua raakapuuta siirrettiin rataa pitkin Päijänteeseen. 1990-luvulla liikenne hiljeni kanavan valmistuttua, ja myöhemmin raide palveli pääasiassa öljykuljetuksia Keljonlahden varastolle. 

Voimalaitoksen rakentamisen yhteydessä raide kunnostettiin vuonna 2008 ja liikenne vilkastui hetkeksi vuosina 2013–2014, kun Venäjältä toimitettiin Suomeen hiilivaunuja. Kevään 2014 jälkeen raiteistolla ei ole ollut enää kaupallista tavaraliikennettä, mutta viimeisimmän kunnostuksen ansiosta se on kuitenkin yhä käyttökelpoinen. 

Lättähatun ohjaamossa
Lättähatun ohjaamosta on hyvä katsella maisemia.

Vanhat lättähatut olivat aikoinaan tuttu näky Suomen rautateillä, mutta nykyään niiden näkeminen on harvinaisempaa. Keljonlahdelle puksuttaessaan juna keräsi matkan varrella katseita, ja moni pysähtyi ikuistamaan nostalgisen kulkupelin kamerallaan.