Tuore lakimuutos edellyttää huoneistokohtaista vedenkulutuksen mittausta ja siihen perustuvaa laskutusta uusissa rakennuskohteissa. Laki koskee myös vanhoja taloyhtiöitä, joissa tehdään putkistosaneeraus. Hyvä niin – tarkemman mittaamisen ja seurannan on nimittäin huomattu kannustavan veden säästöön, joten tilanteesta kiittävät niin luonto kuin vedenkäyttäjän kukkarokin.

Moni rakentaja ja kunnostaja pohtii nyt, miten saada huoneistokohtaiset etäluettavat vesimittarit asuntoihin helposti ja kustannustehokkaasti. Taloyhtiöille on tärkeää, että mittareiden huolto pelaa sekä mittariluenta ja laskutus hoituvat helposti. Näihin tarpeisiin vastaa valtakunnallinen palvelumme, joka sisältää etäluettavat mittarit, niiden ylläpidon, langattoman tiedonsiirron, laskutustietojen toimituksen, kulutusraportoinnin, vuotovahdit ja teknisen tuen.

– Me toimitamme rakennus- tai saneerauskohteeseen modernit ja luotettavat huoneistokohtaiset etäluettavat mittarit. Asennustyön hoitaa urakoitsijan oma LVI-asentaja, ellei toisin haluta. Me huolehdimme mittareiden kunnosta ja toimivasta tiedonsiirrosta. Isännöitsijä saa tunnukset järjestelmään ja jakaa omat tunnukset asukkaille oman kulutuksen seuraamista varten, kertoo Alvan asiakaspäällikkö Katri Komulainen.

– Palveluun kuuluu myös huoneistokohtainen vuotovahti, lisää Alvan tuotehallintapäällikkö Suvi Harsunen.

– Jos mittari huomaa, että vedenkulutuksessa ei tule taukoja mihinkään aikaan vuorokaudesta, siitä lähtee hälytys asiakkaalle sähköpostilla tai tekstiviestillä. Näin päästään nopeasti pientenkin piilovuotojen jäljille. Jo yksi hiukan vuotava wc-pytty voi tuoda vuodessa 700–1000 euron lisäkulut. Vuotovahti nappaa tällaiset vuodot nopeasti kiinni ja vuotavat kalusteet voidaan korjata. Näin asukas säästyy ikäviltä yllätyksiltä vesilaskun osalta.

Huoneistokohtainen mittaus antaa asukkaalle mainion tilaisuuden vaikuttaa omaan vesilaskuun. Motivan tutkimuksen mukaan asukas kuluttaa noin 10 litraa/vrk vähemmän vettä, jos vedenkulutus laskutetaan huoneistokohtaisesti.

– Lämpimän veden kulutuksen vähentäminen pienentää myös kiinteistön lämpölaskua. Etäluenta taas säästää mittariluennan vaivan ja virhemahdollisuus vähenee merkittävästi, kertoo Komulainen.

Lisätiedot:

Tutustu tarkemmin palveluun: Huoneistokohtainen veden etäluenta

Asiakaspäällikkö Katri Komulainen
katri.komulainen(at)alva.fi, p. 044 343 6089

Tuotehallintapäällikkö Suvi Harsunen
suvi.harsunen(at)alva.fi, p. 050 306 7894