Olemme huomanneet, että osa Alvan asiakkaille lähetetyistä häiriö- ja palvelukatkoviesteistä ei ole tavoittanut vastaanottajaa. Viestit ovat lähteneet Alvan järjestelmästä normaalisti, mutta joissain puhelimissa ne ovat päätyneet roskapostin puolelle.  

Ilmiö liittyy Android-puhelimiin, joissa viimeisimpien järjestelmäpäivitysten myötä tekstiviestisovellus saattaa siirtää viestejä automaattisesti roskapostikansioon. Tämä voi tapahtua, vaikka viestissä ei olisi mitään epäilyttävää – kyse on puhelimen omasta suodatuksesta, joka perustuu Google-tilin asetuksiin.  
 
Ongelma ei koske kaikkia Android-puhelimia tai -päätelaitteita, eikä meillä ole näkyvyyttä siihen, kuinka montaa käyttäjää se Alvan viestien osalta tällä hetkellä koskee. Kyseessä on yleinen suodatustoiminto, joka voi vaikuttaa myös muihin viestien lähettäjiin. 

Miten toimia, että saat tärkeät viestit jatkossa 

Jotta tärkeät viestit tavoittaisivat jatkossa varmasti, Android-puhelimen käyttäjän kannattaa tarkistaa tekstiviestisovelluksen suodattimet seuraavasti: 

  • Avaa tekstiviestisovellus ja siirry sen asetuksiin 
  • Avaa kohta ”Roskasisältö ja estetyt” 
  • Etsi viestejä, jotka on merkitty virheellisesti roskapostiksi 
  • Vapauta Alvan lähettämät viestit (lähettäjätunnuksella ”Alva”) valitsemalla ”Ei riskisisältöä” tai vastaava toiminto. 

Halutessasi voit myös tilata Alvan sähköpostitiedotteet, jotka sisältävät samat keskeiset häiriötiedotteet Alvan sähköisestä asiointipalvelu Monitorista alva.fi/monitori

Alvan häiriöviestit ovat tärkeä osa asiakasviestintää. Ne varoittavat ennakkoon suunnitelluista huoltotöistä ja äkillisistä keskeytyksistä veden tai energian jakelussa. Siksi on tärkeää varmistaa, että viestit tavoittavat asiakkaamme mahdollisimman luotettavasti.