Veden vikatilanteessa tarkista seuraavat yleisimmät ohjeistukset ja ota tarvittaessa yhteys huoltoyhtiöön tai isännöitsijään. Myös vikapäivystyksemme auttaa, mikäli apua ongelmaan ei löydy alla olevasta listasta tai verkkosivuiltamme.

Vikapäivystys 014 366 4040 / 24 h

Miksi vettä ei tule hanasta?

Vesikatko voi johtua esimerkiksi kiinteistöllä tehtävistä korjaustöistä. Mikäli tällaisesta ei ole kyse, tarkista onko alueellesi merkitty häiriöitä tai työmaita, jotka voivat aiheuttaa suunniteltuja keskeytyksiä vedenjakeluun. Häiriö- ja työmaatiedotteemme löydät etusivultamme, tässä suorat linkit:

Häiriötiedotteet
Työmaatiedotteet

Jos merkittyjä katkoja ei ole, ota yhteyttä vikapäivystykseemme, p. 014 366 4040. Muista myös tilata oman alueesi häiriötiedotteet tekstiviestinä tai sähköpostina Monitori-asiointipalvelumme kautta (Jyväskylä) tai tytäryhtiömme Alva Viitasaaren omasta asiointipalvelusta (Viitasaari).

Mistä saa vettä katkon aikana?

Ennakoimattomissa vedenjakeluhäiriöissä järjestämme usein väliaikaisen vedenjakelupisteen katkoalueelle. Jakelupiste järjestetään etenkin silloin, jos tietoa häiriön kestosta ei ole tai katkon voidaan ajatella kestävän pidemmän aikaa. Jakelupiste pyritään järjestämään paikalle mahdollisimman pian. Tiedotamme jakelupisteen sijainnista häiriötiedotteessamme.

Miksi kuumaa vettä ei tule?

Alva ei vastaa lämpimän veden jakelusta. Kuuman veden tulo voi katketa esimerkiksi kiinteistön käyttövedenlämmitysjärjestelmässä olevan vian vuoksi. Jos kiinteistö on kaukolämmössä, voi häiriö olla myös kaukolämpöverkossa. Kaukolämpöverkon häiriötilanteet ja ennalta ilmoitetut katkot löytyvät sivuiltamme. Mikäli ilmoitettuja häiriöitä tai työmaita ei alueellasi ole, ota yhteyttä vikapäivystykseemme, p. 014 366 4040.

Vedenpaine on liian pieni tai suuri

Uusissa kiinteistöissä kohteen LVI-suunnittelija mitoittaa kohteeseen vakiopaineventtiilin, mikäli kiinteistö sitä tarvitsee, mutta vanhemmissa kiinteistöissä vakiopaineventtiileitä ei välttämättä ole. Venttiili voidaan kuitenkin lisätä myös vanhempiin kiinteistöihin. Tämä kannattaa etenkin silloin, kun vedenpaine vaikuttaa olevan liian suuri (esim.paineiskut). Vakiopaineventtiilillä kiinteistön paine säädetään sopivaksi, jolloin veden kulutukseenkin voidaan saada säästöjä.

Vakiopaineventtiili on hyvä huoltaa kerran vuodessa. Tukkeutunut venttiili tai vesimittarin sihti aiheuttaa voi aiheuttaa liian vähäisen ja riittämättömän vedenpaineen. Jos vesimittarin sihti vaikuttaa olevan tukkeutunut, ota yhteyttä mittaushallintaamme: mittaushallinta@alva.fi

Vesi näyttää, tuoksuu tai maistuu epätavalliselle

Vedenjakelun alkaessa uudelleen verkostosta voi irrota sakkaa tai ilmaa, jotka saattavat samentaa vettä. Epätavallisen väristä, tuoksuista tai makuista vettä ei tule käyttää talousvetenä. Yleensä vesi kirkastuu juoksuttamalla.

Vesi on sameaa ja harmaata
Sameus ja harmaus johtuu yleensä veteen sekoittuneesta ilmasta. Kun vettä laskee juomalasiin, ilmakuplat nousevat pintaan. Vesi näyttää silloin siis kirkastuvan pohjasta alkaen. Vesikatkojen jälkeen on tavanomaista, että vettä joutuu laskemaan jonkin aikaa, ennen kuin ilma on saatu pois putkistoista ja vesi kirkastunut. Samean harmaa vesi ei ole vaarallista.

Vesi on ruskeaa
Vesikatkon jälkeen vesiputkista voi irrota sakkaa tai ruostetta, joka näkyy yleisimmin veden värimuutoksina. Katkojen jälkeen vesi kirkastuu yleensä juoksuttamalla, kun vettä juoksutetaan kaikista hanoista riittävän pitkään (n. 10-15 minuuttia). Jos katkoa ei ole ollut, mutta vesi on ruskeaa, kannattaa ottaa yhteyttä isännöitsijään tai huoltoyhtiöön. Vikapäivystyksemme palvelee numerossa p. 014 366 4040.

Vesi on vihreää
Kaukolämpöverkossa virtaava vesi värjätään vihreäksi, jotta mahdolliset putkivuodot tai asiakkaan laiterikot havaittaisiin helpommin. Jos havaitset vihreää vettä maastossa tai sisällä rakennuksessa, ilmoita siitä vikapäivystykseemme, p. 014 366 4040.

Jos hanasta tulee vihreää vettä, käyttövesisiirtimeen on tullut vuoto ja kaukolämpövesi pääsee käyttövesiverkostoon. Älä käytä värjääntynyttä vettä juomavetenä tai ruuanlaitossa. Ole yhteydessä huoltoyhtiöösi tai LVI-urakoitsijaan, jotta siirrin saadaan uusittua. Listan hyväksytyistä lämpöurakoitsijoista löydät täältä.

Vedessä tuoksuu tai maistuu kloori
Verkostoveteen lisätään pieni määrä klooria (klooriamiini) suojaamaan veden laatua verkostossa. Kloori kuluu eli hapettuu verkostossa vähitellen, joten sen pitoisuudet jäävät hyvin pieniksi. Suoja-aineeksi lisätystä kloorista ei ole haittaa terveydelle – päinvastoin, kloorin avulla vesi pysyy laadukkaana pidempään.

Usein pieniä klooripitoisuuksia ei pysty haistamaan tai maistamaan, mutta osa ihmisistä huomaa pienetkin muutokset. Kloorin saa haihdutettua vedestä joko kiehauttamalla tai seisottamalla vettä avoimessa astiassa.

Vahingonkorvaukset

Lisätietoa vesihuollon häiriö- ja vahinkotilanteiden vahingonkorvauksista löydät osoitteesta: alva.fi/vesihuollon-vahingonkorvaukset