Miten otan käyttöön e-laskun kaukolämpö-, vesi- ja jätevesilaskuissa?
- Tee e-laskusopimus omassa verkkopankissasi
- Valitse verkkopankissasi e-laskun lähettäjäksi Alva Viitasaari Oy ja valitse kohta kaukolämpö- ja/tai vesilasku
- Ilmoita edellisen laskun viitenumero. Löydät tämän tiedon viimeisimmältä laskultasi.
- Voit valita e-laskun vastaamalla kyllä kysymykseen haluatko, että e-lasku veloitetaan tililtäsi eräpäivänä
- Nyt sinulla on voimassa oleva e-laskusopimus ja saat jatkossa laskut suoraan verkkopankkiisi
Paperilaskusi korvautuu yleensä jo seuraavan laskutuksen yhteydessä e-laskulla. Vain alkuperäinen lasku toimitetaan verkkopankkiin ja mahdolliset muistutuslaskut toimitetaan edelleen postin kautta. E-lasku on ajasta ja paikasta riippumaton eli voit vastaanottaa ja maksaa e-laskun verkkopankissasi missä ja milloin tahansa. E-laskuna tulleet laskut myös säilyvät verkkopankissasi arkistoituna myöhempääkin tarkastelua varten.
Miten hyvityslasku palautetaan?
Arviokulutukseen perustuvassa vesi- ja jätevesilaskutuksessa voit saada tasaus- ja loppulaskun yhteydessä hyvitystä, jonka palauttamisessa on käytössä kaksi tapaa.
1. Hyvitys seuraavalle laskulle
Kun tasauslaskun hyvitettävä summa on alle 170 euroa, siirretään se automaattisesti seuraavalle laskulle. Myös tätä suuremmat hyvitykset on mahdollista siirtää seuraavalle veloituslaskulle ilmoittamalla asiasta Alva Viitasaaren asiakaspalveluun sähköpostilla asiakaspalvelu (at) alva.fi tai puhelimitse 014 366 4010. Hyvitys siirretään automaattisesti seuraavalle laskulle, mikäli tilinumeroa ei ilmoiteta ajoissa.
2. Hyvityksen palautus pankkitilille
Jos haluat hyvityksen omalle pankkitilillesi, ilmoita siitä asiakaspalveluun joko kirjallisesti sähköpostilla asiakaspalvelu (at) alva.fi tai puhelimitse numeroon 014 366 4010. Tilinumero tulee ilmoittaa mahdollisimman pian, kuitenkin viimeistään viiden arkipäivän kuluessa laskun saapumisesta. Kirjallinen ilmoitus saa olla vapaamuotoinen sisältäen ainakin seuraavat pakolliset tiedot:
- Asiakkaan nimi
- Puhelinnumero
- Asiakasnumero (laskusta)
- Pankki ja tilinumero
Patterit ovat kylmiä eikä lämmintä suihkuvettä tule. Missä on vika?
Kyseessä saattaa olla häiriö kaukolämmön jakelussa. Ensin kannattaa tarkastaa lämmönjakohuoneessa, että kaukolämmön meno- ja paluulinjojen painemittarit näyttävät eri lukemaa. Menolinjassa tulee olla painetta vähintään 0,6 bar enemmän kuin paluulinjassa. Jos mittarit näyttävät samaa painetta, vika on tällöin kaukolämmön jakelussa tai sen saattaa myös aiheuttaa tukkeutunut kaukolämmön lianerotin. Ota yhteyttä Alva Viitasaaren vikapäivystykseen numeroon 014 366 4040 (24h). Jos kaukolämmön paine-ero on riittävä, vika on todennäköisesti rakennuksen lämmityslaitteissa. Tällöin kannattaa hakea apua vianetsintään kaukolämmönsiirtimen ja siihen liittyvien laitteiden käyttöohjeista.
Vesijohdon tonttisulku ei toimi tai sitä ei pihalta löydy. Onko korjaus ja sulun etsintä Alva Viitasaaren vastuulla?
Tonttijohto ja tonttisulku ovat asiakkaan omaisuutta ja kunnossapitovastuulla niissä liittymissä, joiden liittymissopimus on tehty ennen 1.5.2019 ja näin ollen Alva Viitasaari ei tee kustannuksellaan korjausta. Alva Viitasaari tarjoaa asiakkaille maksullisena palveluna muun muassa tonttisulun uusinnan ja tarvittaessa apua tonttisulun etsinnässä. Hinnastossa on lisätietoa palvelumaksuista.
Niiden vesiliittymien osalta, joiden liittymissopimus on tehty 1.5.2019 jälkeen, tonttijohdon kunnossapitovastuu kuuluu Alva Viitasaarelle runkojohdosta tonttisulkuun saakka. Myös tonttisulku kuuluu tällöin laitoksen kunnossapitovastuulle.